
Zašto djeca ne mogu mirno sjediti na nastavi? Imamo odgovor!
[PROČITAJTE JOŠ: Kod suočavanja s dijagnozom ADHD-a najvažnija je edukacija roditelja]
Majka šestogodišnjeg djeteta ispričala joj je kako njezin sin svaki dan iz škole dolazi sa žutim znakom, dok ostatak razreda dobiva zeleni, za lijepo ponašanje. Svaki dan to dijete podsjećaju da je njegovo ponašanje neprihvatljivo, samo zato što, usprkos upozorenjima, nije u stanju sjediti mirno na svom mjestu. Dijete je čak počelo govoriti da mrzi sebe, da nije dobar ni u čemu. Samopouzdanje tog dječaka se srozava samo zbog njegove potrebe da se miče prečesto.
Od djece se očekuje da u kontinuitetu sjede prilično dugo. Čak se i od mališana u vrtiću očekuje da se ne miču i po pola sata tijekom nekih aktivnosti. Djeca su uvijek u tom uspravnom položaju. Rijetko je danas vidjeti dijete da se penje na drvo, kotrlja niz brijeg ili se vrti u krug tek onako, da bi se zabavljalo. Nekih igara više nema.
Vrijeme za igru i zabavu skratilo se iz mnogo razloga: rastući zahtjevi obrazovnog sustava; roditeljski strah da puste dijete da se samo vani igra, a nedostatak vremena da idu s njim; napredak tehnologije koji djecu s igrališta odvlači za računalo; i, naravno, raspored koji je uvijek nategnut i ne dopušta nikakve dodatne aktivnosti s obitelji.
Angela Hanscom, na molbu učitelja jednom je prilikom promatrala školarce na nastavi. Potanko je opisala što se događalo u jednom "običnom" petom razredu i što ju je zapravo iznenadilo.
Hanscom smatra da ovaj problem poremećaja ravnoteže danas imaju mnoga djeca upravo zbog nedovoljno kretanja. Da bi pravilno razvila sustav za ravnotežu, djeca moraju pomicati tijelo u svim smjerovima – satima u kontinuitetu! I nije dovoljno da to rade jednom ili dvaput tjedno da bi se pravilno razvili. Voditi dijete na plivanje ili nogomet dva puta tjedno nije dovoljno da bi razvilo snažan senzorni sustav!
Djeca odlaze u školu s tijelima koja su manje nego ikad spremna na učenje. Sa senzornim sustavom koji ne radi kako bi trebao, od njih se očekuje da sjede mirno i budu sasvim koncentrirana na predavanje. Prirodno, djeca se tome opiru, pokušavajući svom tijelu osigurati kretanje koje ono traži, koje mu je potrebno da bi funkcioniralo pravilno i da bi mozak mogao nesmetano „raditi” kad je to potrebno! Što se događa kad se djeca počnu opirati zahtjevu da sjede mirno? Pa, logično, zamolimo ih da se smire i pozorno prate nastavu. Onda se njihov mozak, naravno, isključi, jer nije dobio ono što mu je potrebno za pravilan rad – kretanje.
Vrpoljenje je zaista problem. To je jasan pokazatelj da se dijete ne kreće dovoljno tijekom dana. To se mora promijeniti. Vrijeme odmora se mora produljiti, a djeca bi morala van u igru čim dođu iz škole. Dvadeset minuta intenzivnog kretanja dnevno nije dovoljno. Potrebni su im sati igre i umaranja vani da bi razvila i uspostavila pravilan senzorni sustav i samim tim bila u stanju na satu uključiti mozak kad se to od njih traži, napominje dr. Hanscom.
Da bi mogla učiti, djeca moraju biti fokusirana na satu, a da bi bila fokusirana, moramo im dopustiti da se kreću!
(
[ PROČITAJTE JOŠ: Radite ove kineziološke vježbe i djeca će vam bolje učiti]