
Poteškoće prilikom pisanja: Dijete izostavlja slova u riječima
Što to znači? Slika riječi predstavlja važnu komponentu osjećaja za jezik koji je neophodan za ovladavanje jezikom. Sastoji se od fonematske (kako zvuči), semantičke (što znači), gramatičke (od kojih se gramatičkih elemenata sastoji i kojoj srodnoj riječi pripada) i grafičke (kako se piše) prirode riječi. Prije nego što dijete napiše neku riječ, ono je treba osvijestiti prema svim tim parametrima.
Djeca u većini slučajeva propuštaju slova zbog sljedećeg:
dijete zna značenje riječi, ali nikad je nije srelo napisanu
dijete je čulo riječ prije, ali ne zna što ona znači
dijete prvi put čuje riječ
Djetetu se katkad zna dogoditi da propusti slova čak u dobro poznatim riječima, koje je više puta pisalo, a neke čak i svaki dan. Razlozi mogu biti sljedeći:
Djetetova mašta je toliko bogata da, čuvši riječ, odmah zamišlja predmet ili pojam koji ta riječ imenuje, a ne simboličko označavanje tog predmeta ili pojave slovima
dijete nije dovoljno pažljivo da bi u netočno napisanoj riječi uočilo razliku u odnosu na uzorak.
Kako bi vaš mališan uspješno otklonio poteškoće prilikom pisanja, u nastavku vam donosimo vježbe koje pomažu oblikovati sliku riječi. Ove jednostavne zabavne igre osmislili su neurolingvistica i neuropsihologinja Aleksandra Soboleva i lingvistica Katarina Elemeljanova.
Arapsko pismo
Diktirajte riječi koje dijete treba zapisati počevši od desne strane retka i u suprotnom smjeru, odnosno obrnuto. Prilikom čitanja zdesna ulijevo, riječi se trebaju jednako pročitati. Primjerice, rečenica
Vježba daje dobre rezultate u slučajevima kada dijete propušta i premješta slova. Nemojte odmah predlagati djetetu da "arapskim pismom" zapisuje cijele rečenice. Počnite od kratkih riječi u kojima se izmjenjuju samoglasnici i suglasnici, zatim uzmite složenije riječi sa suglasničkim skupinama, a tek onda radite s rečenicama.
Robot
Prije početka rada podijelite uloge. Dijete postaje robot, a odrasla osoba konstruktor. Robot je programiran tako da ne reproducira riječi u cijelosti, nego samo neki određeni dio, označavajući propuštene dijelove crticama. Konstruktor "ispituje" robota, diktirajući mu riječi. Prilikom odabira materijala za ovu vježbu, odrasla osoba treba polaziti od postojeće teškoće: ako dijete ne dopisuje kraj riječi, ponudite mu samo dva zadnja slova; ako propušta slova u sredini riječi, ponudite mu dva srednja slova. Primjerice, riječ
po - - - - - - - -
- - - - dj - - - -
- - - - - - - - ak
Vježba može riješiti probleme nedopisivanja slova na kraju riječi ili propuštanja slova i slogova unutar riječi.
Računovođa
Roditelj izgovara nekoliko riječi s jednakim brojem slova. Dijete vizualizira te riječi napisane u stupcu. Zadržavajući u glavi sliku riječi, ono treba imenovati slovo koje stoji na određenom mjestu u svakoj riječi. Primjerice, roditelj kaže:
Djeca vizualiziraju njihovo zapisivanje u stupcu i imenuju ona slova koja su druga po redu u tim riječima:


Trinaesta dm ženska utrka u znaku brige o zdravlju i dobre zabave

Od cvjetića do prugica: Sinsay ima predivnu kolekciju ljetne posteljine
